Dacia, marca a grupului francez Renault si parte a aliantei Renault-Nissan, a incheiat un an greu, 2011, in care au scazut pentru prima data vanzarile la nivel global. Este in acelasi timp al saselea an consecutiv in care vanzarile pe piata interna, Romania, scad. Bilantul celor 8 ani de la lansarea primului model conceput integral de Renault arata ca Dacia are nevoie de un suflu nou pentru a se relansa

Cumpararea Dacia de catre compania franceza Renault a fost considerata, pe buna dreptate, unul dintre succesele privatizarilor marilor companii romanesti. Clientii au privit cu speranta aceasta achizitie, asteptand cu sufletul la gura aparitia primelor autoturisme de productie autohtona care sa se ridice la nivelul tehnic si estetic al automobilelor occidentale.

Din nefericire, politica Renault nu a satisfacut pe deplin aceste asteptari, insa conditiile sociale din Romania au facut ca alegerea francezilor sa reprezinte o idee buna, cel putin pentru moment. Desi a fost comparata cu cumpararea uzinelor Skoda de catre grupul Volkswagen, preluarea Dacia de catre Renault a urmat un cu totul alt traseu.

Automobilele produse la Pitesti, si de anul acesta si in Maroc, au primit inca de la inceput eticheta “low-cost”, tocmai pentru ca sefii companiei au vizat exact acest segment de piata. Decizia a fost si va fi criticata in continuare, insa din punct de vedere financiar businessul romanesc al Renault a adus profit, unul destul de consistent, fiind in anii trecuti singurul brand din portofoliul grupului care a incheiat pe crestere.

In 2011 lucrurile s-au pozitionat exact pe dos, Dacia fiind brandul care a incheiat pe minus in timp ce grupul a castigat cateva procente fata de 2010. Motivele sunt multiple, dar ele contin, indiscutabil, si efecte ale deciziei de tintire a segementelor low-cost.

Romanii, dezinteresati

Piata interna este o oglinda foarte fidela a modului in care a fost perceput brandul Dacia dupa aparitia primului model, Logan. Clientii Dacia au fost receptivi inca din primul moment, insa cresterea din 2005, fata de 2004 (anul aparitiei Logan) nu a fost in niciun caz una foarte buna, daca ne raportam la importanta relansarii unei marci nationale.

Iar argumentul cel mai bun este dat de faptul ca un an mai tarziu Dacia deja scadea, pe o piata in plin avant. Lucrurile au mers pe minus pana acum, in ciuda faptului ca Dacia a lansat pe piata noi modele: Sandero nu a trezit interesul tinerilor, asa cum ar fi fost de asteptat; Logan MCV a fost doar o umbra a ceea ce a insemnat stralucirea conceptului Logan Steppe; Logan Van si Pick-Up au adus doar mici fragmente din piata de vehicule comerciale.

Nu in ultimul rand, criza de pe piata auto care a inceput in 2008 a accentuat deprecierea vanzarilor Dacia in Romania. Abia in 2010, odata cu aparitia primului SUV al marcii, Duster, lucrurile s-au mai animat, fara a mai recupera insa terenul pierdut in anii precedenti. Anul 2011 a adus valori negative record, cifrele amintind de vremurile in care la Colibasi se produceau Nova sau Solenza.

Exporturi in crestere

De partea cealalta, vanzarile pe pietele externe au facut din Dacia un veritabil motor al economiei, fiind cel mai mare exportator, dupa ce compania se instalase in topul celor mai mari angajatori, al celor mai mari contribuabili si alte astfel de clasamente. Rand pe rand, marile piete europene, Germania, Franta, Spania sau Italia au fost cucerite de micul sedan ieftin, Logan, sau de versiunea sa hatchback, Sandero.

De la 16.000 de autoturisme exportate in 2004, Dacia a depasit 300.000 in 2010, pentru ca in 2011 sa atinga valoarea-record de 312.366 de unitati vandute. Care este totusi explicatia acestei mari discrepante intre piata din Romania si cele externe? Despre evolutia din Romania am mai scris, ea a fost permanent influentata de aspiratiile romanilor pentru o masina mai buna, mai atractiva, mai confortabila. Dacia nu a reusit niciodata sa satisfaca aceste pretentii decat partial, sau numai celor mai indulgenti.

Pe masura ce nivelul de trai a crescut, romanii si-au intors privirile catre autoturisme mai scumpe si mai bune, sau chiar catre autoturisme mai bune si la fel de ieftine, dar second-hand. Mirajul unei masini straine s-a transformat in pragmatismul achizitiei unui vehicul mai confortabil, mai aratos si chiar mai puternic. De celalata parte, in tarile europene fenomenul s-a petrecut cumva in sens invers.

Segmentele de piata care utilizau – din motive de nivel de trai, in special – autoturisme second-hand au fost atrase de mirajul unui vehicul nou care costa doar cat avansul pentru alte marci. Germani, francezi, italieni, spanioli (in randul carora exista un semnificativ procent de romani emigranti) au ales Logan, Sandero si, de doi ani, Duster.

Acesta din urma poate fi considerat un adevarat studiu de caz, deoarece sintetizeaza dorintele europenilor, nu doar pe cele ale romanilor: oamenii isi doresc o masina mai mare, mai performanta, una care sa imbunatateasca, daca se poate, statutul. Din acest motiv oamenii au ravnit la SUV-uri, fiecare segment de cumparatori la unul mai mare, mai scump, mai luxos.

Cei care nu si-l permiteau nici pe cel mai ieftin s-au trezit cu o superoferta: Dacia Duster, un crossover cu tehnologie 4×4 de origine Nissan, cu un nivel de confort relativ bun si cu o imagine de brand care s-a mai lustruit in ultimii 5 ani pe plan european. In vremurile in care jurnalistii romani ii intrebau cu insistenta pe sefii Dacia daca au de gand sa produca un SUV, acestia rapsundeau cu un zambet usor ironic ca se gandesc si la aceasta varianta. Intre timp a venit criza, iar impactul Duster nu mai este atat de mare.

Noi modele

Pentru a se trezi din letargie, Dacia are in acest moment nevoie de schimbari radicale. Compania pregateste o serie de noutati in gama, absolut necesare. Noua generatie Logan este vitala pentru viitorul marcii. Daca va reusi sa ridice stacheta, macar 1-2 procente fata de Logan 1, masina va fi un succes. Daca va ramane in zona de mediocritate in care s-a zbatut in ultimii ani, va reprezenta sfarsitul unui vis. Acest lucru este valabil si pentru celelalte noi modele.

Lodgy este un monovolum de clasa mica. Segmentul este unul in crestere, dar o crestere delicata, nu una cu explozii. Romanii, de exemplu, nu sunt inca pregatiti pentru o astfel de masina. Dacia MCV a demonstrat acest lucru. Vesticii ar putea sa adopte noul model mult mai usor, sprijiniti si de un pret bun.

Din Lodgy va fi produs si un vehicul utilitar, care va inlocui Logan Van. Apoi vor urma un pick-up dezvoltat din Duster, cu optiune 4×4, un city-car de dimensiunile lui Twingo si, in cele din urma, inlocuitorul lui Sandero. De asemenea, exista informatii despre un posibil proiect de clasa medie, ceea ce ar rotunji oferta Dacia. Sunt planuri ambitioase, dar care trebuie sa aduca dupa sine si o evolutie a tehnologiei si a confortului.