“Plec in vacanta la un centru spa ca sa ma relaxez”. Aud fraza asta din ce in ce mai des de la colegi, oameni de afaceri sau vedete stresate. Ce este spa-ul? E un centru de infrumusetare? Specialistii spun ca nu chiar. Cremele din caviar, impachetarile cu uleiuri de alge sau masajele terapeutice, folosite de spa-uri, nu te fac neaparat mai frumos, insa au un efect benefic asupra sanatatii fizice si psihice.

Infrumusetare sau relaxare, tratament sau doar fite de vedeta, centrele spa sunt o afacere extrem de profitabila, iar piata autohtona este abia la inceput.

Denumirea de spa vine de la “sana per aqua (sanatate cu ajutorul apei), deci hidroterapia este elementul-cheie dintr-un centru spa. Masaj de relaxare, fizioterapie, kinetoterapie, bai cu namol, uleiuri aromate si muzica de relaxare. Clientii fideli ai centrelor spa cheltuie doua-trei mii de euro pe an pentru a beneficia de un astfel de tratament. Specialistii din domeniu spun ca 70% din clientii care frecventeaza aceste centre vin pentru a-si trata anumite boli sau a uita de viata cotidiana, de statul in fata computerului si de intalnirile de afaceri si numai 30% pentru tratamente de infrumusetare.

Piata spa-urilor din Romania este inca la inceput. La noi, foarte multe dintre saloanele de infrumusetare si cabinetele de masaj se autonumesc spa-uri“, spune Ioana Avram, consulting manager la Softcare. Avram considera ca in Romania nu prea exista centre care sa respecte intru totul conceptul de spa. “Orice salon care are o cada cu hidromasaj, o cosmeticiana si doi maseuri se considera spa.”

Un concept care imbina recuperarea cu infrumusetarea

In strainatate, aceste centre sunt amplasate undeva langa o mare sau o zona de munte, relieful si aerul curat fiind foarte importante. Si Camelia Dumitru, sales manager al centrului Ana Aslan Health Spa, este de aceeasi parere. “In Romania centre spa sunt la Eforie, la Baile Felix, Herculane si Ocna Sibiului. Stiu ca si hotelurile de lux din Bucuresti au centre pe care le numesc spa, insa eu nu le-as cataloga spa-uri“, considera Camelia Dumitru. Concret, spa-urile combina recuperarea medicala cu tratamentele de infrumusetare si de relaxare.

Investitie amortizata intr-un singur an

Preturile ridicate ale tratamentelor, procedurile complexe si, uneori, extravagante, fac acest concept greu accesibil majoritatii publicului romanesc, iar misiunea de a le promova este destul de dificila. In Romania, cel mai mare centru de sanatate si intretinere care se poate incadra fara urme de indoiala in categoria “spa de lux” este Ana Aslan Health Spa, construit in cadrul hotelului Europa. Centrul foloseste efectele namolului sapropelic din Lacul Techirghiol, apa sarata si actiunea terapeutica a valurilor marii, talasoterapia, kinetoterapia si terapia estetica. Infiintat in 2004, Ana Aslan Health Spa a fost construit cu o investitie de 4,7 milioane de euro.

Chiar daca in momentul de fata, in sezonul de varf, doar 20% din clienti sunt romani, restul fiind turisti straini, reprezentantii de la Ana Aslan spun ca numarul romanilor care ii viziteaza creste foarte mult de la an la an. Centrul este dotat cu piscina interioara cu apa sarata din Lacul Techirghiol, jacuzzi interior; cabinete de hidroterapie (masaj stimulant pentru pierderea greutatii excedentare), sala de fitness si cabinete de ingrijire faciala si corporala, care utilizeaza produse din gama Gerovital si Aslavital. Un client care alege un pachet de sase zile, care cuprinde patru sedinte de tratament pe zi, plus cazare si mic dejun, plateste aproximativ 400 de euro.

Insa in sezonul de varf, tratamentele speciale costa peste 700 de euro pentru o saptamana. In conditiile in care numai in 2006, spa-ul de la Eforie a avut peste 5.000 de clienti, afacerea pare a fi extrem de profitabila.

Concurenta din ce in ce mai mare de la an la an

Concurentii directi ai centrului de sanatate Ana Aslan Health SPA sunt celelalte centre de recuperare si relaxare de pe litoralul romanesc, care sunt localizate in alte statiuni precum Techirghiol, Neptun, Olimp, Saturn, Mamaia sau Mangalia“, spune Camelia Dumitru.

Sunt multe astfel de centre si la munte, in statiunile deja renumite ca Sovata, Felix, Herculane sau Sibiu, insa exista si foarte multe spa-uri in faza de proiect. “Pe masura ce va creste cererea, cu siguranta vor aparea noi investitii in centre care sa ofere serviciile cerute din acest domeniu“, considera si Ioana Avram. Cererea de consultanta in acest domeniu a devenit foarte mare, lucru care anunta o dezvoltare rapida pe acest segment.

Principalele probleme cu care se confrunta aceasta afacere este lipsa personalului calificat. Intr-un centru spa ultramodern sunt angajati medici specialisti in geriatrie, fizio si kinetoterapie, cosmeticieni si maseuri, iar pentru a avea clienti de lux trebuie ca si serviciile pe care le oferi sa fie de lux, spune Ioana Avram.

Aproape doua secole de istorie a spa-urilor

Istoria spa-ului incepe in secolul al XIX-lea intr-un orasel de provincie din Belgia, cunoscut in acea vreme pentru tratamentele sale pe baza de apa.

De-a lungul anilor, conceptul de spa a capatat multiple semnificatii si astfel in forma in care exista azi in Europa de Vest sau America, spa reuneste foarte multe proceduri. Ideea de baza, aceea a relaxarii si confortului psihic, a ramas. Specialistii sustin ca senzatia de bine data de tratamentele spa trebuie sa cuprinda mai multe aspecte:

– Masajul – echilibrul intre trup si spirit

– Fitness sau Yoga – atingerea calmului interior

– Talasoterapie, inot, sauna si bai – apa ca principala metoda de relaxare

– Excursii pe munte, mersul pe bicicleta – natura ca sursa de sanatate

– Alimentatie naturista – eliminarea toxinelor din organism